Еми Пиклер е унгарски педиатър, който в годините след Втората световна война въвежда нова философия за грижите и обучението в ранна детска възраст на деца до 3-годишна възраст. След раждането на първото си дете тя започва да си задава въпроса: какво се случва, когато на детето е позволено да се развива свободно?
Наблюдаваните резултати завършват с въвеждането на нова методология.
Подходът на Пиклер улеснява свободното развитие на децата като се грижи за тяхното физическо и психическо здраве, зачитайи тяхната индивидуалност и автономност. Следването на такава логика прави намесата на възрастни в голяма степен ненужна. Идеята е да се полагат определени грижи при подготовката на самата среда за да може детето да се чувства и движи свободно.
Какво трябва да се има предвид при проектирането на пространство, фокусирано върху свободата на движение?
Смята се, че чувството за принадлежност помага да се изгради самочувствието на хората, особено на бебетата. Наскоро говорихме за приложната неврология в детските пространства.
Еми Пиклър предлага афективен подход в изграждането на среда, подходяща за развитието на децата от най-ранна възраст. Средите, които следват подхода се придържат към следните опорни точки:
1. Проектиране на празнота
За да се развиват свободно, малките деца се нуждаят от свободно пространство. Именно в тази „празнота“ ще могат да се движат и да развиват двигателните си умения.
2. Подходящ под
Подът служи като опора, а също и като основа за изследване, така че е от съществено значение стаите да са облицовани с подове достатъчно твърди, за да могат бебетата да стоят (и в крайна сметка да правят първите си стъпки), като същевременно допринасят за поддръжката на правилна изправена стойка. Друг момент, който трябва да имате предвид, е, че подовете трябва да са с комфортна температура. Най-често препоръчваното решение е използването на дървен под.
3. Безопасни мебели
Тъй като децата ще могат да се движат свободно в околната среда, е необходимо да се вземе предвид, че те ще се катерят, бутат, дърпат и докосват всички мебели, които са им достъпни. Поради тази причина е изключително важно да се използват за предпочитане неподвижни мебели, без колела. Тези елементи трябва да имат гладко покритие- избягвайте острите върхове и материалите с груба или натрошена текстура, доколкото е възможно. Помислете и върху включването на многофункционални мебели, съставени от повече части. Те работят добре в тази среда, служейки едновременно за съхранение и като безопасна опора на движение.
Много разпространена мебел в интериора на Пиклер е ниската библиотека с широка основа, тъй като е по-стабилна и следователно е по-малко вероятно да се движи или да падне сред детските движения и игри. Този тип мебели позволяват и на най-малките бебета да ги използват с лекота.
Скринът или масата за повиване трябва да бъдат разположени на удобна височина. Може да добавите и защитна решетка за да се гарантира физическата безопасност на бебето. Също така, добре е продуктите и предметите, предназначени за лична хигиена да са винаги във вашето полезрение, било по време на смяна на пелени или по време на къпане.
4. Тишина
Спокойната и тиха среда е много благоприятна за естественото развитие на децата. Тя осигурява повече концентрация и допринася за развитието на когнитивните способности.
5. Безопасност
Както беше посочено по-горе, необходимо е да се гарантира безопасността на околната среда. Трябва да се добавят предпазители на щепселите, да се премахнат електрическите кабели там където движението е най- интензивно и да се избягват малки части, които могат да се превърнат в ненужни препятствия. Ако има парапети, те трябва да бъдат на детска височина, а на стълбите да бъдат монтират предпазни врати. Също така, ако решите да включите растения, трябва да проверите дали те не са вредни.
6. Повече време навън
Необходимостта от контакт с природата е от основно значение за подхода на Пиклер. В пиклерианските детски ясли дори има креватчета, подредени навън на открито. Интелигентният дизайн на тези външни зони е изключително важен. Може да добавите елементи като пясъчни кутии, дървени конструкции и склонове, които служат като пързалки, стълби и плитки басейни.
7. Дървени мебели за вътрешни и външни пространства
Основната цел на мебелите в училищата и средите на Пиклер е те да служат за преподаване чрез изследване, а не просто за забавление. Препоръчват се да се използват определени персонализирани играчки: най-често срещаната от тях е „кошницата със съкровища“, изработена от естествен материал, съдържаща ежедневни предмети заедно с други играчки, изработени от различни материали, с изключение на пластмаси.
Дървеният комплект на Пиклер: по-големи играчки
Разработен е за да улесни изследването на различните двигателни умения, които децата трябва да придобият през първите си 3 години. Умения като катерене, спускане, пълзене и други. Целта му е косвено да преподава важни понятия като високо и ниско; вътре и вън; отгоре и отдолу. Най-често използваните са:
Курс с препятствия
Съставен от обикновена рампа, мокетна рампа, рампа с пръти и триъгълник. Това е игрален елемент, при който всички „препятствия“ са свързани помежду си с основата, образувайки една верига.
Тунел
Това са независими кубчета, които могат да бъдат конфигурирани по различни начини за създаване на голямо разнообразие от маршрути. По този начин, освен че изискват физическа активност, те също стимулират въображението и творчеството. Всеки куб е дълъг средно 50 сантиметра от всяка страна.
Люлееща се лодка
Тази играчка може да се използва от до 4 деца едновременно. Широчината е 60 сантиметра, а дължина 1,20 метра. Когато се обърне наобратно, тя се превръща в набор от стълби, тренирайки този тип движения по забавен начин.
Триъгълник
Триъгълникът е създаден с цел да насърчи децата да следват инстинктите си чрез безопасно катерене и висене. Позволява на децата да развият умения като двигателна координация, физическа сила, баланс и пъргавина. Налични са няколко версии, но най-често използван е вариантът, комбиниран с рампата Пиклър, превръщайки се в тип пързалка.
Балансьор
Това е един от обекти с най- много приложения, разработен по тази методология. Може да се използва като люлка, стълба, табуретка, масичка, тунел, мост, люлка, къщичка и др. Подходящ е както за по-малки деца, така и за по-големи деца.
Мост
Разработен е за деца до 3-годишна възраст. Неговите функции са да помага при двигателната координация и автономността.
Разбирайки значението на пространството за физическото и психологическото развитие на децата (особено непълнолетните), от съществено значение е да се вземат предвид критериите, очертани от важни учени като Еми Пиклер или Мария Монтесори. И двете вярват, че свободното изследване в подготвена и безопасна среда ще повлияе на отношението на децата както към тях самите, така и към другите в бъдеще.
Вижте също:
Невроархитектура в детския дизайн